ဗိသုကာပညာဆိုတာက လူေတြခိုလွဳံဖို႕ သို႕မဟုတ္ အသံုးခ်ဖို႕
အေဆာက္အအံုေတြ၊ physical structure (ဥပမာ ေမွ်ာ္စင္လိုမ်ိဳး) ေတြကို ဒီဇိုင္းျပဳလုပ္ေပးၿပီး
တည္ေဆာက္ေပးတဲ့ အႏုပညာနဲ႕ နည္းပညာေပါင္းစပ္ထားတဲ့ ပညာပါ။
အက်ယ္ခ်ဲ႕ရမယ္ဆိုရင္ အေဆာက္အအံုနဲ႕သူ႕ရ႕ဲ
၀န္းက်င္တခုလံုးပါ၀င္ပါတယ္၊ အေဆာက္အအံုတခုရ႕ဲ အေသးစိပ္ (ပရိေဘာဂေတြကအစ) ကေန အေဆာက္အအံုတခုရ႕ဲ
သူ႕ပတ္၀န္းက်င္နဲ႕ ဆက္စပ္မူအထိ စဥ္းစားေတြးေတာရပါတယ္၊ ခ်ံဳေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဗိသုကာပညာဟာ
လူေတြအတြက္ ေနထိုင္အသံုးၿပဳဖို႕ ဒီဇိုင္းျပဳလုပ္ေပးတဲ့ ပညာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗိသုကာပညာကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးတာကေတာ့
ဗိသုကာေတြပါပဲ။
ဗိသုကာလက္ရာေတြကို ယဥ္ေက်းမူ၊
ႏိုင္ငံ့သေကၤတ၊ အႏုပညာလက္ရာလို႕ ျမင္တတ္ၾကပါတယ္၊ ဗိသုကာလက္ရာေတြကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္လည္း
ေရွးက ၿမိဳ႕ျပေတြ ထြန္းကားခဲ့ပံုကို သိခဲ့ရတာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ အီဂ်စ္မွာ
ရွိတဲ့ပိရမစ္နဲ႕ ရုိမန္မွာရွိတဲ့ ကိုလိုဆီယမ္ (Colosseum) လို အေဆာက္အအံုေတြဟာ ယဥ္ေက်းမူသေကၤတကို
ျပေနတယ္၊ အဲဒီအေဆာက္အအံုေတြေၾကာင့္ ေရွးက ထြန္းကားခဲ့ပံုေတြကို ျပန္လည္ေတြ႕ရွိတာေၾကာင့္ပါ။
ၿမိဳ႕ေတြ၊ ျပည္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေတြနဲ႕ ယဥ္ေက်းမူအဆင့္အတန္းေတြကို ဗိသုကာလက္ရာေတြကေနတဆင့္
ဆက္လက္ သိျမင္ႏိုင္အံုးမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဗိသုကာလက္ရာေတြဟာ အျမင္ဆိုင္ရာ
သက္သက္အတြက္သာမဟုတ္ပါ၊ ဗိသုကာပညာကို လူ႕စိတ္အာရုံနဲ႕လည္း ခံစားသိျမင္ႏိုင္ေစပါေသးတယ္၊
ဗိသုကာလက္ရာေတြကို အၾကား၊ အျမင္၊ အရသာ၊ အထိအေတြ႕အာရုံမ်ားအရလည္း သိျမင္ႏိုင္ပါတယ္၊
ဗိသုကာေတြ ပံုေဖာ္ထားတဲ့ တစ္နည္း ဒီဇိုင္းလုပ္ထားတဲ့ space ေတြ အရ ဗိသုကာလက္ရာဆိုတာေတြကို
အကဲျဖတ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။
ဗိသုကာ
ဗိသုကာေတြက လူတို႕ အသံုးျပဳဖို႕
အေဆာက္အအံုေတြကို စီမံေပးရတယ္၊ ဒီဇိုင္းျပဳလုပ္ တည္ေဆာက္ေပးရတယ္၊ ဗိသုကာေတြက အေဆာက္အအံု
တည္ေဆာက္ေရးပစၥည္းေတြနဲ႕ ဗိသုကာပညာ ေ၀ါဟာရေတြျဖစ္တဲ့ ထုသြင္၊ ေနရာ၊ အလင္းေရာင္၊ စသည္တို႕နဲ႕
ဖန္တီးေပးရတယ္၊ အေဆာက္အအံု ကုန္က်မယ့္စရိတ္၊ တည္ေဆာက္ေရးနည္းပညာတို႕ကို တြက္ခ်က္ရတယ္၊
ကန္႕သတ္ေပးရတယ္။
ဗိသုကာေတြရ႕ဲအလုပ္က ပံုေတြဆဲြေပးရတယ္၊
တည္ေဆာက္ဖို႕ လိုအပ္တဲ့ အျခားအရာေတြ (ဥပမာ specification) ကိုလည္း ေပးရပါတယ္။ ဗိသုကာေတြ
ဖန္တီးေပးတဲ့ အေဆာက္အအံုဟာ အသံုးတည့္ရမယ္၊ အႏုပညာလည္း ေျမွာက္ရပါမယ္။
ဗိသုကာပညာသီအိုရီ
တစ္ရာစုႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ရိုမန္ဗိသုကာ
Vitruvius က ေကာင္းမြန္တဲ့ အေဆာက္အအံုဟာ ခိုင္ခံ့ရမယ္၊ အသံုးတည့္ရမယ္ ၿပီးေတာ့ လွပရမယ္လို႕ဆိုခဲ့တယ္။
Leone Battista Alberti ဆိုသူက
Vitruvius ရ႕ဲ အေဆာက္အအံုဟာ လွပရမယ္ဆိုတာကို ပိုအေသးစိပ္ခဲ့တယ္၊ အခ်ိဳးအစားက်နဖို႕၊
အေသးအစိပ္အေျပာက္အမႊမ္းေတြကို ထည့္သြင္းခဲ့တယ္၊ ဥပမာ ပါသီႏြမ္ေက်ာင္းေတာ္ရ႕ဲအခ်ိဳးအစားရယ္၊
တိုင္ေတြမွာ ထည့္ထားတဲ့ အေျပာက္အမႊမ္း အေသးစိပ္ေတြလိုေပါ့။
အဲဒီေခတ္က အေဆာက္အအံုေတြမွာ အလွအပဆိုတဲ့အရာဟာ
တစံုတရာအသံုးတည့္ဖို႕မဟုတ္ပဲ အျမင္ဆိုင္ရာ အစိပ္အပိုင္းသက္သက္ျဖစ္ဖို႕ရာကို ပိုၿပီး
ဦးစားေပးခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုနဲ႕ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ရာစုတိုင္ေအာင္ ဗိသုကာလက္ရာေတြဟာ
မတိုးတက္ခဲ့ဘူး။
တစ္ဆယ့္ကိုးရာစုႏွစ္မွာ ဂၽြန္ရပ္စကင္
(John Ruskin) ဆိုတဲ့ အႏုပညာေ၀ဖန္ေရးဆရာက Seven Lamps of Architecture, 1849 စာအုပ္ကို
ထုတ္ေ၀ခဲ့တယ္။ သူေျပာတာက ဗိသုကာလက္ရာေတြဟာ လူေတြေဆာက္တဲ့ အေဆာက္အအံုေတြကို မႊမ္းမံျခယ္သတာနဲ႕ပဲ
ၿပီးခဲ့တယ္၊ လူေတြက သူတို႕ရ႕ဲ အာဏာစြမ္းအား၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေစဖို႕ ေျဖေဖ်ာ္တဲ့ စိတ္သက္သက္နဲ႕
အေဆာက္အအံုေတြကို အျမင္လွေအာင္လုပ္ခဲ့တယ္ေပါ့။
ဂၽြန္ရပ္စကင္က သူ႕အတြက္ဆိုရင္ေတာ့
“အေဆာက္အအံုကို ခ်ယ္မူန္းမႊမ္းမံတာဟာ ဗိသုကာလက္ရာမေျမွာက္ပါဘူး၊ ဗိသုကာလက္ရာ အေဆာက္အအံုဟာ
ေကာင္းမြန္စြာ တည္ေဆာက္ထားတာတဲ့၊ အခ်ိဳးအစားက်နတဲ့၊ အသံုးက်တဲ့ အေဆာက္အံုမ်ိဳးအနည္းဆံုးေတာ့
ျဖစ္ရမယ္” လို႕ ဆိုခဲ့တယ္။
ဗိသုကာလက္ရာနဲ႕ အေဆာက္အအံုဆိုတာကို
ကဲြျပားေစဖို႕ ႏွစ္ဆယ္ရာစုမွာ ထင္ရွားတဲ့ ဗိသုကာျဖစ္တဲ့ လီေကာ္ဗူးေဆးက ေရးခဲ့ပါတယ္၊
“ေက်ာက္တံုး၊ သစ္သားနဲ႕ ကြန္ကရစ္ေတြကို အသံုးျပဳၿပီး အိမ္ သို႕မဟုတ္ နန္းေတာ္ကို တည္ေဆာက္တယ္ဆိုပါေတာ့၊
အဲဒါဟာ အေဆာက္အအံုပဲ၊ ဖန္တီးမူေတြပါႏိုင္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအေဆာက္အအံုဟာ ကၽြန္ေတာ့ရ႕ဲႏွလံုးဘ၀င္ကို
ထိေစမယ္၊ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ေနထိုင္အသံုးျပဳရတာ ေပ်ာ္ရႊင္တယ္ တစ္နည္း သက္ေတာင့္သက္သာျဖစ္ေစမယ္၊
အျမင္ဆိုင္ရာအားျဖင့္လည္း လွတယ္လို႕ဆိုမယ္၊ အဲဒါဟာ ဗိသုကာလက္ရာပါပဲ။”
ေရးသားသူ။ ။ ဗိသုကာ ႏွစ္
No comments:
Post a Comment