Thursday 29 March 2012

Architecture and You (Part 1)

ဟန္ (သို႕မဟုတ္) စတိုင္လ္ (Style)
ဟန္ေတြအဆင့္ဆင့္ ဘယ္လိုေျပာင္းလဲလာသလဲဆိုတာ ရွာေဖြဖို႕ေတာ့ အခ်ိန္ေတြ အမ်ားႀကီးေပးရလိမ့္မယ္၊ ဗိသုကာေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ေရွးေရွးသမိုင္းကဟန္ေတြကို ကူးယူဖို႕စိတ္မဝင္စားၾကပါဘူး၊ တခ်ိဳ႕ေသာ ဗိသုကာေတြက်ေတာ့လဲ တျခားေသာ ဗိသုကာေတြ ဥပမာ ဖရန္႕လြိဳက္ရိုက္၊ လီေကာ္ဗူးေဆး၊ မီးစ္ဗင္ဒါရိုး၊ လူးဝစ္စ္ခန္း တို႕ေတြရဲ႕ လက္ရာဟန္ေတြကို ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းပဲ ကူးယူခ်င္ၾကတယ္။ အီရိုးဆာရီနန္ လို လူမ်ိဳးက်ေတာ့လည္း ဟန္ေတြကအမ်ိဳးမ်ိဳးပဲ လုပ္တတ္လြန္းလို႕ ကူးယူဖို႕ခက္တယ္။ 
ဟန္ ဆိုတာကို ထုသြင္ (Form) ဆိုတာနဲ႕ မေရာေႏွာလိုက္ပါနဲ႕၊ သူတို႕ႏွစ္ခု အဓိပၸါယ္မတြဲဖက္ မဆက္စပ္ပါဘူး။ ဟန္ဆိုတာ အခ်ိန္နဲ႕လိုက္ၿပီး ေပ်ာက္ဆံုးသြားတာပါပဲ။ ဂႏၶဝင္ဟန္ ျပန္လည္ဆန္းသစ္တာ (Classical Revival) တို႕၊ ေဂါသစ္ဟန္ ျပန္လည္ဆန္းသစ္တာ (Gothic Revival) တို႕ေတာ့ ဒီဇိုင္းလုပ္ၾကပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ မူရင္းမူလလိုေတာ့ ျဖစ္ေနမွာမဟုတ္ဘူးေလ။ 
သမိုင္းကဟန္ေတြမွာ အဓိပၸါယ္ရွိတဲ့ သေကၤတ (Symbol) ေတြရွိခဲ့ၾကတယ္။ ဩဇာအာဏာသေကၤတ (Symbols of Power)၊ တီထြင္မႈသေကၤတ (Symbols of Ingenuity) ၿပီးေတာ့ အဓိပၸါယ္ႏွစ္မ်ိဳးေပါက္တဲ့ သေကၤတ ( Symbols of ambiguity) ေတာင္ ရွိလိမ့္အံုးမယ္။ 
အီဂ်စ္၊ ဂရိနဲ႕ ေရာမတို႕ေတြရဲ႕ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားတဲ့ အေဆာက္အအံုေတြဟာ သူတို႕ေခတ္ရဲ႕ လူေတြအေၾကာင္း က်ယ္ေလာင္စြာေျပာျပ၊ ရွင္းျပေနသလိုပဲ၊ သူတို႕ေတြဘယ္လိုေတြးခဲ့တယ္၊ ဘယ္လိုပံုေနခဲ့ၾကတယ္၊ သူတို႕ရဲ႕ဘာသာေရး ၿပီးေတာ့ သူတို႕လူမ်ိဳးေတြအတြက္ ဘာေတြစြမ္းေဆာင္ေပးခဲ့ၾကတယ္ အဲဒါေတြကို ထင္ျမင္လာေစတယ္။ 
တရုတ္ႏိုင္ငံတခြင္မွာ ေတြ႕ျမင္ရတဲ့ တိုင္နဲ႕တန္း အေဆာက္အအံုဟန္ (The Trabeate style) ေတြက သူတို႕ရဲ႕ျမိဳ႕ၿပေတြ စည္ပင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာတာေတြကို ျပေနတယ္။ အေစာပိုင္းကာလ ခရစ္ယာန္ဘုရားေက်ာင္းေတြက ဘာသာေရး အေျပာင္းအလဲေတြကို ေျပာျပေနတယ္၊ ရိုးမန္းနစ္ဟန္ (Romanesque style) က ေနာက္ထပ္ အေျပာင္းအလဲတခု၊ ေဂါသစ္ဟန္(Gothic style) ေတြက တတိုင္းျပည္နဲ႕တျပည္ မတူတဲ့ အလယ္ေခတ္ (Middle ages) ေတြရဲ႕ တန္ဖိုးနဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြကို ဆက္ႏြယ္ျပေနတယ္၊ အီစလန္မစ္ဟန္ (Islamic style) ေတြကေရာ အာရတ္အင္ပါယာၾကီး တခုလံုးအေၾကာင္းကို ေျပာေနသလိုပါပဲ၊ စက္မႈထြန္းကားတဲ့ေခတ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကို သိခ်င္ရင္ေတာ့ သံဂြ်တ္ေတြနဲ႕ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ စတြက္ခ်ာ (Structure) ေတြကို ေလ့လာၾကည့္ရံုပါပဲ။ 
သမိုင္းစစ္စစ္ဆိုတာဘာလဲ၊ အထူးသျဖင့္ သမိုင္းကဟန္ဆိုတာဘာလဲ ေမးေနၾကတယ္၊ အားလံုး ေျပာေနၾကတာကေတာ့ အေဆာက္အအံုဆိုတာ သမိုင္းရဲ႕စာမ်က္ႏွာေတြပါပဲတဲ့။ 
ေခတ္အဆက္ဆက္ေတြရဲ႕ ၾကီးက်ယ္လွတဲ့ဟန္ေတြကို ေလ့လာျခင္းဟာ ယခုေခတ္ အေဆာက္အအံုေတြကို ပိုၿပီး ေလးေလးနက္နက္ နားလည္ၿပီး ေတြ႕ၾကံဳခံစား သိျမင္ႏိုင္ေစတယ္။ သမိုင္းတေလွ်ာက္ အေဆာက္အအံုေတြအားလံုးကို နားလည္ေအာင္ ၾကိဳးစားရင္း အေဆာက္အအံုေတြအားလံုးမွာ ပါဝင္ေနတဲ့ ထုသြင္သံုးမ်ိဳးနဲ႕ ေနရာ နွစ္မ်ိဳး ရဲ႕ အရည္အေသြးကို အကဲခတ္လို႕ရနိုင္တယ္။ 
အဲဒီလိုမွမဟုတ္ပဲ ဝရန္တာဆိုၿပီး သံုးလို႕မရဘဲ အလွလုပ္ထားတာေတြ၊ ဂႏၶဝင္ဟန္ အလွလုပ္ထားတာေတြကေတာ့ အသံုးျပဳသူ ေတြကို ပရိယာယ္ဆင္ေနသလိုပါပဲ၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း အသံုးျပဳသူေတြ ကိုယ္တိုင္ကိုကလည္း အဲဒါကိုပဲႏွစ္သက္ေနလို႕ျဖစ္မယ္၊ ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ပရိယ္ယာယ္ဆင္ေနၾကတာပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ အဲဒီလိုအျဖစ္ဟာ ဗိသုကာပညာဆိုတဲ့ အႏွစ္သာရကို ဖ်က္စီးေနတာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ယေန႕ေခတ္ ဗိသုကာေတြက အဲဒီလိုအျဖစ္မခံေတာ့ဘူး၊ ေနထိုင္အသံုးျပဳသူေတြအလိုက္ က်ိဳးေၾကာင္းေလ်ာ္ညီမႈရွိၿပီး လွပတဲ့ဒီဇိုင္းေတြကိုသာ ဖန္တီးေပးဖို႕ အဆံုးမရွိတဲ့ အခြင့္အေရးေတြရေနၾကရတယ္။  
ဘာသာျပန္ေရးသားသူ။ ။ ဗိသုကာ ႏွစ္
Architecture and You, How to experience and Enjoy Buildings
by
William Wayne Caudill FAIA
William Merriweather Pena FAIA
Paul Kennon AIA စာအုပ္ကို နားလည္သလို ဘာသာျပန္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment