အခ်ိဳးအစား (Propotion)
အေဆာက္အအံုတစ္လံုးကို နားလည္ဖို႕ အခ်ိဳးအစားကိုလည္းေလ့လာရမယ္၊
အေဆာက္အအံုရဲ႕ အစိပ္အပိုင္းတခုနဲ႕တခု ဘယ္လိုဆက္စပ္ေနသလဲ၊ အစိပ္အပိုင္းတခုဟာ အေဆာက္အအံုတခုလံုးနဲ႕
ဘယ္လို ဆက္စပ္ေနသလဲ၊ ဘယ္လိုအခ်ိဳးအစား ဆိုရင္ စိတ္ေက်နပ္မႈျဖစ္ေစသလဲ။
ဂရိေတြက သူတို႕ဒါကို အေသအခ်ာသိတယ္လို႕ ေတြးထင္ခဲ့ၾကတယ္၊
သူတို႕ရဲ႕ ဘုရားေက်ာင္းေတြကို ေရႊျဖတ္ပိုင္းအခ်ိဳးအစား (The Golden Ratio) နဲ႕ဆက္စပ္တဲ့
စည္းမ်ဥ္းနဲ႕ ဒီဇိုင္းလုပ္ခဲ့တယ္ေပါ့။ တစ္ဆယ့္သံုးရာစုမွာ ဖီဘိုနန္ခ်ီ (Fibonnaci)
ဆိုတဲ့သူက စာရြက္ေပၚမွာ တိုင္းၾကည့္ေတာ့ ပါသီႏြန္ ဘုရားေက်ာင္းၾကီးက အဲဒီ ေရႊျဖတ္ပိုင္း
အခ်ိဳးအစား စတုဂံကြက္ထဲမွာ အံကိုက္ပါပဲ။ ဂီဇာမွာ ရွိတဲ့ ပိရမစ္ၾကီးကလည္း အလားတူပါပဲ။
တစ္ဆယ့္ေျခာက္ရာစုႏွစ္ေရာက္ေတာ့ လီယိုနာဒိုဒါဗင္ခ်ီက ၾတီဩေမၾတီဆိုင္ရာအခ်ိဳးအစားနဲ႕
ပါတ္သက္ၿပီး စာအုပ္တစ္အုပ္ေရးခဲ့တယ္၊ (၁၉၄၈) ခုႏွစ္မွာ လီေကာ္ဗူးေဆးက သခ်ၤာပညာဆိုင္ရာ
အခ်ိဳးအစားအေၾကာင္း ေရးျပန္တယ္၊ ေခတ္ေတြအလိုက္ ဗိသုကာေတြဟာ ေရႊျဖတ္ပိုင္းအခ်ိဳးအစားရဲ႕
မွန္ကန္တဲ့နည္းကို ရွာေဖြခဲ့ၾကတယ္၊ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း ရွာေဖြေနၾကေသးတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဂရိေတြရဲ႕
အေဆာက္အအံု အခ်ိဳးအစားေတြက ေက်ာက္တံုးေတြနဲ႕ တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့အေပၚမွာ အေျခခံခဲ့လို႕ ယခုေခတ္မွာေတာ့
မသံုးေတာ့ပါဘူး၊ အသံုးမဝင္ေတာ့ပါဘူး။
မၾကာေသးမွီကမွ တိုးတက္မႈရွိခဲ့တဲ့ ၾကိဳတင္အားျဖည့္ထားတာနဲ႕ဆြဲဆန္႕ထားတဲ့
ကြန္ကရစ္ေတြ၊ ၿပီးေတာ့ စတီးလ္နဲ႕ အလူမီနီယမ္သတၱဳေတြ တိုးတက္လာမႈေတြဟာ အရင္ကလွပခဲ့တဲ့
ေက်ာက္တံုးအေဆာက္အအံုေတြကို ေခတ္မမွီေစေတာ့ဘူး။ ယေန႕ေခတ္မွာ စတြက္ခ်ာ (Stracture) ခိုင္ခန္႕ဖို႕
ေက်ာက္တံုးေတြကို မသံုးၾကေတာ့ဘူး၊ ၾကိဳတင္အားျဖည့္ ကြန္ကရစ္ေတြက ပိုၿပီးေတာင့္တင္းခိုင္မာတယ္၊
စတီးလ္စတြက္ခ်ာေတြလဲ အတူတူပဲ။ ေက်ာက္တံုးတိုင္ေတြ အခ်ိဳးအစားအတိုင္းပဲ ကြန္ကရစ္တိုင္ေတြကိုလိုက္လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့
ရယ္စရာျဖစ္ေနလိမ့္မယ္။ အေဆာက္အအံုတစ္လံုးရဲ႕ ဘယ္အခ်ိဳးအစားက သင့္မ်က္စိကို ဘဝင္ေတြ႕ေစမလဲ၊
အဲဒီေမးခြန္းက သင့္ရဲ႕ မသိစိတ္ထဲမွာ ရွိခ်င္ရွိေနမယ္။
ယခုလက္ရွိ နည္းပညာေတြက ဗိသုကာေတြနဲ႕ အင္ဂ်င္နီယာေတြအတြက္
အဆံုးမရွိ အကန္႕အသတ္မဲ့ အေဆာက္အအံု ထုသြင္ (Form) နဲ႕ စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ရာေနရာ
(Space) ေတြရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းမႈ ဒီဇိုင္းေတြကို ရေစတယ္။ ေက်ာက္တံုးေတြရဲ႕ အလွပသာဒဟာ အမွန္ပဲလွပေနတယ္၊
ဒါေပမယ့္ ေက်ာက္တံုးအတြက္ပဲ၊ ကြန္ကရစ္ အေဆာက္အအံုေတြဆိုရင္ ကြန္ကရစ္အေဆာက္အအံု လိုပဲျဖစ္ရမယ္၊
အဲဒါဟာကြန္ကရစ္ရဲ႕ အေျခခံအလွပသာဒပဲ၊ စတီးလ္ဆိုရင္လည္းအဲဒီလိုပဲ၊ စတီးလ္ကကြန္ကရစ္လို၊
ကြန္ကရစ္က စတီးလ္လိုဆိုရင္ေတာ့ အလွပသာဒ အခ်ိဳးအစားေတြ တူေတာ့မွာမဟုတ္ဘူး။ တည္ေဆာက္မႈပစၥည္းေတြရဲ႕
အရည္အေသြးေတြကိုလည္း နားလည္မယ္ဆိုရင္ ဗိသုကာပညာလက္ရာေတြကို ပိုၿပီးနားလည္ခံစားႏိုင္မယ္၊
ကိုယ့္ရဲ႕အေဆာက္အအံုေတြမွာ ဘယ္လို ပစၥည္းမ်ိဳးသံုးသင့္သလဲ ဆိုတာကိုလည္း ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ပါမယ္။
စေကးလ္ (Scale)
စေကးလ္ဆိုတာရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကို အတိအက် ဖြင့္ဖို႕ခက္ခဲပါတယ္၊
ဗိသုကာေတြရဲ႕ေလာကမွာ သံုးေနၾကတဲ့ စေကးလ္ အေခၚအေဝၚေတြ အမ်ားၾကီးပါပဲ၊ လူ႕အခ်ိဳးအစားစေကးလ္
(Human scale) လူႏွင့္ကင္းလြတ္ရာစေကးလ္ (inhuman scale)၊ ထိစပ္တဲ့စေကးလ္ (intimate
scale)၊ ပသာဒစေကးလ္ (Aesthetic scale)၊ ေသးငယ္ေသာစေကးလ္ (small scale)၊ ၾကီးမားေသာစေကးလ္
(large scale)၊ ခမ္းနားေသာစေကးလ္ (Grand scale)၊ ၾကီးက်ယ္ခံ့ညားေသာစေကးလ္ (Super
scale)၊ စတြက္ခ်ာစေကးလ္ (Structure scale)၊ လမ္းသြားလမ္းလာစေကးလ္ (Pedestrian
scale)၊ ေနအိမ္ဆိုင္ရာစေကးလ္(Residential scale)၊ ျမိဳ႕ျပစေကးလ္ (Urban scale)၊ လွပခံ့ညားေသာစေကးလ္
(Elegant scale)၊ ၿပီးေတာ့ စေကးလ္လြန္ (Out-of scale) ။ အားလံုးဟာ အရာဝတၴဳေတြအားလံုးဆိုင္ရာ
အရြယ္အစား ဆက္စပ္မႈေတြပါပဲ။ အမ်ားၾကီးကိုေတာ့ လိုက္မွတ္ထားၿပီး သိစရာမလိုပါဘူး၊
ေနာက္တမ်ိဳးကေတာ့ ဆက္စပ္ေတြးေတာျခင္းအားျဖင့္ သိရမယ့္စေကးလ္မ်ိဳး၊
တိုင္းတာဖို႕ခက္ခဲမယ္၊ ေပတံနဲ႕ တိုင္းလို႕မရႏိုင္ဘူး၊ သင့္မ်က္စိနဲ႕ မွတ္ဥာဏ္က အလိုလိုတိုင္းၿပီးသိႏိုင္မယ့္
အရာမ်ိဳးေတြ၊ ဥပမာ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားလွတဲ့ အေဆာက္အအံုတစ္လံုးကို သင္ေရာက္ဖူးခဲ့တယ္ဆိုပါစို႕၊
အဲဒီလိုအေဆာက္အအံုကို အရြယ္အစားမတူ၊ အခ်ိဳးအစားမတူပဲ တည္ေဆာက္ထားတာကို သင္ထပ္ေရာက္သြားတယ္ဆိုရင္
သင့္စိတ္က ဒါဟာ အရင္အေဆာက္အအံုမဟုတ္ဘူး၊ ပံုစံတူအေသးစားပဲဆိုတာသိတယ္။ အဲဒီလိုစေကးလ္မ်ိဳးကို
ဆက္စပ္ေတြးေတာစေကးလ္ (Associative scale) လို႕ေခၚႏိုင္တယ္။
အေဆာက္အအံုတစ္လံုးဟာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာအားျဖင့္လည္း လံုလံုေလာက္ေလာက္က်ယ္ဝန္းတယ္၊
အရြယ္အစားအားျဖင့္လည္း မွန္ကန္တယ္လို႕ဆိုရင္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအားျဖင့္ေရာ လက္ခံႏိုင္ရဲ႕လား၊
ဘယ္ေလာက္ၾကီး ဘယ္ေလာက္ငယ္တယ္လို႕ စိတ္ထဲမွာ ခံစားရသလဲ၊ ဒါကရွိေသးတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္
အဖြင့္ေတြမရွိတဲ့ ေနရာတခုထဲမွာဆိုရင္ က်ဥ္းတယ္လို႕ခံစားရမယ္၊ အဖြင့္တစ္ဖက္တည္းပဲ အရြယ္အစားတူေနရာတခုထဲမွာဆိုရင္
ပိုၿပီးက်ယ္တယ္လို႕ခံစားရမယ္။ အဲဒီလိုတကယ္ခံစားရမယ္၊ စိတ္ပိုင္းအားျဖင့္ အျမင္အားျဖင့္
အဲဒီေနရာအမွန္တကယ္က်ယ္ဝန္းေနမယ္၊ ျပင္ပကေနရာဟာ အတြင္းေနရာရဲ႕ အစိပ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္သြားလို႕ပါပဲ။
ယံုၾကည္ေအာင္ လွည့္စားႏိုင္တဲ့စေကးလ္မ်ိဳးကို က်ိဳးေၾကာင္းျပစေကးလ္
(Effectual scale) လို႕ေခၚႏိုင္တယ္။ အဲဒီလိုစေကးလ္မ်ိဳးကို ဗိသုကာေတြက ေနအိမ္ အေသးေလး
ေတြမွာ ထိေရာက္စြာအသံုးခ်ၾကတယ္၊ ဧည့္ခန္း၊ ထမင္းစားခန္းနဲ႕ မီးဖိုခန္းေတြကိုကာထားတဲ့
နံရံေတြကို မထည့္ပဲ အခန္းေတြ အျဖစ္မဖြဲ႕ေတာ့ပဲ ေနရာေတြကို ေရာယွက္ဖြဲ႕စည္းလိုက္တဲ့
သေဘာမ်ိဳးပဲ၊ သီးသန္႕စီ အခန္းဖြဲ႕လိုက္ရင္ အခန္းက်ဥ္းေတြ အျဖစ္ပဲရေတာ့မယ္။
ထုသြင္နဲ႕ေနရာေတြဟာ လူတစ္ေယာက္အတြက္၊ ဒါမွမဟုတ္ လူအုပ္အမ်ားစုအတြက္ေတာင္
အရမ္းကို ၾကီးမားေနမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဒီလိုစေကးလ္မ်ိဳး ခံစားလို႕ရေတာ့မွာမဟုတ္ဘူး၊ မ်က္ႏွာက်က္ေတြကလည္း
အလြန္ပဲ ျမင့္မားေနမယ္၊ အခန္းဆိုတာလည္းေနထိုင္လို႕ သက္ေတာင့္သက္သာမႈ မရွိေတာ့ေလာက္ေအာင္
ၾကီးမားသြားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ စေကးလ္ဆိုတာကို မသိႏိုင္ေတာ့ဘူး။ လူ႕အခ်ိဳးအစားစေကးလ္ လြတ္သြားတယ္လို႕
ဆိုႏိုင္တယ္။ ဒီလို က်ိဳးေၾကာင္းျပစေကးလ္မ်ိဳးဟာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ စေကးလ္ကို
လက္ခံ ခံယူတဲ့အေပၚမွာလည္းမူတည္တယ္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာနဲ႕လည္း သက္ဆိုင္ပါတယ္။
ဘာသာျပန္ေရးသားသူ။ ။ ဗိသုကာ ႏွစ္
Architecture and You, How to experience and Enjoy
Buildings
by
William Wayne Caudill FAIA
William Merriweather Pena FAIA
Paul Kennon AIA စာအုပ္ကို ဆီေလ်ာ္သလို ဘာသာျပန္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment