Sunday 1 April 2012

I.M.Pei


I.M.Pei သည္ အေဆာက္အအံုႏွင့္ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္တို႕၏ ေပါင္းစပ္ ဖဲြ႕စည္းမူကို ႏွစ္သက္သူျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ Light and Shadow တို႕၏ ေရာယွက္ျဖစ္တည္မူကို ႏွစ္သက္၏။ ထို႕ျပင္ က်ဥ္းေျမာင္းသည့္ ဗိသုကာပညာရပ္ဆိုင္ရာ အယူအဆ ျပႆနာမ်ားျဖင့္ သူ႕ကိုယ္သူ ကန္႕သတ္ရန္ ျငင္းဆန္ခဲ့သူျဖစ္သည္။
 

I.M.Pei ဟု လူသိမ်ားသည့္ Ieoh Ming Pei ကို (၁၉၁၇) ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္ႏိုင္ငံ ကန္တံုၿမိဳ႕တြင္ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ သူ၏ ဖခင္မွာ ထင္ရွားသည့္ ဘဏ္လုပ္ငန္းရွင္ တဦးျဖစ္သည္။ အသက္ တစ္ဆယ့္ရွစ္ႏွစ္အရြယ္၊ (၁၉၃၅) ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသို႕ သြားေရာက္ၿပီး ဗိသုကာပညာရပ္ ကို ေလ့လာခဲ့သည္။(၁၉၄၀) ခုႏွစ္တြင္ MIT မွ ဗိသုကာဘဲြ႕ကို ရရွိခဲ့သည္။ 

ထို႕ေနာက္ ဒုတိယကမာၻစစ္ေၾကာင့္ တရုတ္ႏိုင္ငံသို႕ မျပန္ျဖစ္ေသးပဲ (၁၉၄၂) ခုႏွစ္တြင္ “ Harvard Graduate School of Design” သို႕တက္ေရာက္ၿပီး ဗိသုကာ ေ၀ၚလ္ တာ ဂရိုးပီးယတ္စ္ (Walter Gropius) ၏ လက္ေအာက္တြင္ ဆက္လက္ေလ့လာခဲ့သည္။ (၁၉၄၆) ခုႏွစ္တြင္ မဟာဗိသုကာဘဲြ႕ကို ရရွိခဲ့ၿပီး သူ၏ စာတမ္း ဒီဇိုင္းပေရာ့ဂ်က္ ႏွင့္ပတ္သက္၍ ဂရိုးပီးယတ္စ္ က “ကၽြႏု္ပ္ေတြ႕ဘူးသမွ် ေက်ာင္းသာလက္ရာေတြထဲမွာ အေကာင္းဆံုးပဲ” ဟု ခ်ီးက်ဴးေျပာၾကားခဲ့သည္။ 

(၁၉၄၈) ခုႏွစ္တြင္ Webb & Knapp ကုမၼဏီတြင္ ဗိသုကာဆိုင္ရာဒါရိုက္တာ အျဖစ္ တာ၀န္ယူခဲ့သည္။Pei သည္ (၁၉၅၄) ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး (၁၉၅၅)တြင္ I.M.Pei & Associate ကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ သူ၏ အေစာပိုင္းလက္ရာမ်ားတြင္ မီးစ္ဗင္ဒါရိုး ၏ လႊမ္းမိုးမူမ်ားရွိခဲ့ေသာ္လည္း ေကာ္လိုရာဒို ျပည္နယ္ရွိ “ National Centre for Atmosphere Research” အေဆာက္အဦးမွစ၍ သူ၏ ကိုယ္ပိုင္ဟန္ ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။

Pei ၏ဘ၀ တေလွ်ာက္ ျပတိုက္ (Museum) အေဆာက္အအံုမ်ားစြာကို ဒီဇိုင္းထုတ္ခဲ့ၿပီး ယင္းတို႕အနက္ ၀ါ ရွင္တန္ ဒီစီ ၿမိဳ႕ေတာ္ရွိ National Gallery of Art ၏ အေရွ႕ဘက္ျခမ္း အေဆာက္အအံု (East Wing) မွာ အထင္ရွားဆံုး ျဖစ္သည္။ ထိုအေဆာက္အအံု၏ ဖဲြ႕စည္းပံုတြင္ ၾတိဂံပံုအပိုင္း နွစ္ပိုင္းပါ၀င္ၿပီး ပထမတပိုင္းတြင္ Gallery မ်ားပါ၀င္ သည္။ ေနာက္တပိုင္းတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ သုေတသနဌာနမ်ား ပါ၀င္သည္။ ထိုၾတိဂံပံုအပိုင္းႏွစ္ခု၏ အလယ္တြင္ skylight ရရိွသည့္ အလယ္ဟင္းလင္း (courtyard) တည္ရွိၿပီး တိုင္မပါသည့္ ေလွ်ာက္လမ္းမ်ားျဖင့္ တံတားသဖြယ္ ဆက္သြယ္ထားသည္။ ထိုအေဆာက္အအံု၏ လွပခမ္းနားမူေၾကာင့္ ဗိသုကာေ၀ဖန္ေရးဆရာမ Ada Louise Huxtable က “Pei ဟာ အေမရိကားရ႕ဲအေတာ္ဆံုး ဗိသုကာပညာရွင္ပါပဲ” ဟုေျပာခဲ့ဖူးသည္။

National Gallery of Art


National Gallery of Art

 
Pei ၏ တျခားေသာ ေခတ္ၿပိဳင္ ဗိသုကာမ်ားႏွင့္ ကြာျခားခ်က္မွာ ဗိသုကာဆိုင္ရာပတ္၀န္းက်င္ကို အေလးထားျခင္း ျဖစ္သည္၊ ဥပမာ East Wing အေဆာက္အအံု၏ အေရာင္နွင့္အျမင့္မွာ လက္ရွိပင္မအေဆာက္အအံု အေဟာင္းႏွင့္ ကြာျခားမူမရွိလွေပ။ ဖီလဒဲဖီးယားျပည္နယ္တြင္ (၁၉၅၀) ခုႏွစ္က တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ လူေနတိုက္ခန္း အေဆာက္ အအံုတြင္ ထိုေဒသထြက္ အုတ္အမ်ိဳးစားကိုသာ အသံုးျပဳထားသည္။ 

ထို႕ျပင္ ေဘဂ်င္းၿမိဳ႕တြင္ (၁၉၈၃)ခုနွစ္က တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ Fragrant Hill hotel ႏွင့္ ထိုင္၀မ္တြင္ (၁၉၆၄) ခုႏွစ္က တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ Luce Chapel အေဆာက္အအံုတို႕တြင္ အေရွ႕တိုင္းဗိသုကာပညာ၏ Form ႏွင့္ Detail မ်ားကို အသံုးျပဳထားေပသည္။

 (၁၉၈၀) ၀န္းက်င္ခုႏွစ္မ်ားတြင္ Pei သည္ “Curtain Glass Construction” ျဖင့္ အထူးနာမည္ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္၊ ထိုအခ်က္ကို ပဲရစ္ၿမိဳ႕ရွိ လု၀္ျပတိုက္ (Louvre Museum) က ထပ္မံသက္ေသျပခဲ့သည္၊ (၁၉၈၇) ခုနွစ္တြင္ လု၀္ျပတိုက္ကို ျပင္ဆင္တိုးခ်ဲ႕မူအတြက္ ဒီဇိုင္းျပဳလုပ္ခြင့္ကို ရရွိခဲ့သည္။ ျပတိုက္၏ အဓိကအ၀င္၀ အသစ္အျဖင့္ ၾကီးမားသည့္ ပိရမစ္ပံု မွန္အေဆာက္အံုတခုကို Pei က ဒီဇိုင္းေရးဆဲြခဲ့သည္၊ ထုိပိရမစ္သည္ ပင္မေဆာင္ သံုးခုရွိ ျပခန္းမ်ားကို သြားေရာက္ရန္ အဓိက လမ္းေၾကာင္းအျဖစ္ ဆက္သြယ္ေပးထားၿပီး Courtyard ေအာက္ရွိ ၾကီးမားသည့္ ေနရာ (space) ကို သဘာ၀အလင္းေရာင္ ရရွိေစသည္။

Lourve


I.M.Pei ၏ အျခားထင္ရွားသည့္ လက္ရာမ်ားတြင္ ေဟာင္ေကာင္ရွိ “The Bank of China”၊ ကလယ္ဗာလန္းရွိ “Rock and Roll Hall of Fame Museum၊ ေဘာ္စတြန္အနီးရွိ “John Fitggerald Kennedy Library”၊ တရုတ္ႏိုင္ငံရွိ “Frangrant Hill Hotel ႏွင့္ Suzhou Museum”၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရွိ “Miho Museum” ႏွင့္ ကာတာရွိ “Museum of Islamich art” တို႕ပါ၀င္သည္။


Bank of China


Rock and Roll Hall of Fame Museum

I.M.Pei သည္ ဗိသုကာပညာရပ္ဆိုင္ရာ ဆုတံဆိပ္မ်ားစြာကို ခ်ီးျမွင့္ျခင္းခံရၿပီး (၁၉၇၉) ခုႏွစ္တြင္ ေအအိုင္ေအ၏ ေရႊတံဆိပ္ (Gold Medal)၊ (၁၉၈၁) ခုႏွစ္တြင္ French Academie d’Architecture ၏ Gold Medal ႏွင့္ (၁၉၈၃) ခုႏွစ္တြင္ ပရစ္စကာဆုတို႕ကို ရရွိခဲ့သည္။

 I.M.Pei သည္ (၁၉၉၀) ခုႏွစ္တြင္ သူ၏အလုပ္မွ အနားယူခဲ့သည္။ အားလပ္ခ်ိန္မ်ားတြင္ ပန္းဥယ်ာဥ္ စိုက္ပ်ိဳးျခင္းျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ေလ့ရွိသည္။ I.M.Pei တြင္ သားသမီးေလးေယာက္ ရွိသည့္အနက္ သားႏွစ္ေယာက္မွာ ဗိသုကာပညာရွင္ အျဖစ္ သူ၏လုပ္ငန္းကို ဆက္လက္ ဦးေဆာင္လုပ္ကိုင္လွ်က္ရွိပါသည္။

ေရးသားသူ။ ။ ဗိသုကာ သံုး

No comments:

Post a Comment