Sunday 8 April 2012

2011 Pritzker Architecture Prize Laureate

Eduardo Souto de Moura


ဗိသုကာပညာရပ္အတြက္ အျမင့္ဆံုး ဂုဏ္ျပဳဆုဟု ဆိုၾကေသာ ဗိသုကာပညာ ပရစ္စကာဆုအတြက္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဆုရွင္ အျဖစ္ ေပၚတီႏိုင္ငံသား ဗိသုကာ Eduardo Souto de Moura အေရြးခံခဲ့ရပါသည္၊



သူသည္ သူ၏ ေမြးရပ္ ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ ေပၚတူဂီတြင္ အဓိက အလုပ္လုပ္ခဲ့သည္၊ လံုးခ်င္းအိမ္ယာ အေျမာက္အမ်ားႏွင့္ ေဘာ္လံုးကြင္း ပဲြၾကည့္စင္ကို ဒီဇိုင္းျပဳလုပ္ခဲ့သည္၊ အျခားေသာ ပရစ္စကာဆုရွင္ ဗိသုကာမ်ားကဲ့သို႕ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ေက်ာ္ၾကားသူမဟုတ္ေသာ္လည္း သူ၏ ဗိသုကာလက္ရာမ်ားသည္ ေလးစားေလာက္စရာ ျဖစ္ပါသည္၊ (၁၉၉၂) တြင္ ပရစ္စကာဆုရွင္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ဗိသုကာ Alvaro Siza ၿပီးလွ်င္ Eduardo Souto de Moura သည္ ဒုတိယေျမာက္ ေပၚတူကီ ႏိုင္ငံသားျဖစ္သည္၊



သူ ဗိသုကာအျဖစ္ စတင္ ကာစတြင္ Alvaro Siza ထံတြင္ အလုပ္လုပ္ခဲ့သည္၊ သူ၏ လက္ရာမ်ားကို အကဲျဖတ္ရာတြင္ ေပၚတူႏိုင္ငံ၌ (၂၀၀၄) တြင္ တည္ေဆာက္ၿပီးစီးခဲ့သည့္ စေတဒီယမ္၊ (၂၀၀၇) ခုႏွစ္တြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ အထပ္ျမင့္ ရုံးအေဆာက္အအံု၊ (၂၀၀၈) ခုႏွစ္တြင္ တည္ေဆာက္ၿပီးစီးခဲ့သည့္ the Paula Rego Museum တို႕ ပါ၀င္သည္၊ ပရစ္စကာဆုေရြးခ်ယ္ေရး ဂ်ဴရီအဖဲြ႕၀င္မ်ား၏ ဂုဏ္ျပဳစကားမ်ားအရ ဗိသုကာ Eduardo Souto de Moura သည္ ႏွစ္သံုးဆယ္စုအတြင္း လက္ရာမ်ားကို ၾကည့္ပါက ယခုေခတ္ကို ကိုယ္စားျပဳသည့္အျပင္ ဗိသုကာရိုးရာဟန္ရ႕ဲ ပဲ့တင္ကိုလည္း ထင္ဟပ္ေဆာင္ယူလာသည္၊



လက္ရွိ၀န္းက်င္ကို အၿမဲအေလးထား၍ ေနရာ၊ အခ်ိန္ႏွင့္ အသံုးျပဳမည့္ အေျခအေနကို အေျခခံက်က် အာရုံထားသည္ေၾကာင့္ သူ၏ အေကာင္းဆံုးလက္ရာမ်ားသည္ ေခတ္သစ္လက္ရာမ်ားအျဖစ္ ထင္ေပၚေနသည္ သာမက ေဒသရ႕ဲ အေျခအေနကိုပါ ထင္ရွားေစသည္၊ သူ၏ ၁၉၈၀ လက္ရာဟန္မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ ေခတ္မမီွဟု ထင္ရသည္၊ သူသည္ တခဏတြင္း ေပၚေပါက္ေသာ လက္ရာမ်ားေနာက္သို႕ မလိုက္ခဲ့ပဲ သူ၏ ဟန္အတိုင္းသာ လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္၊ သို႕ေၾကာင့္ အေစာပိုင္းလက္ရာမ်ားသည္ သာမာန္ဟု ထင္စရာ ရွိေသာ္လည္း ယင္း၏ ရဲရင့္ေသာ လက္ရာဟန္ကို သတိျပဳမိႏိုင္သည္၊ သူ ေအာင္ျမင္စြာ လုပ္ကိုင္ခဲ့ေသာ လက္ရာမ်ားကို ၾကည့္၍ အမ်ိဳးအစား ကဲြျပားေသာ္လည္း ဘက္စံု ကၽြမ္းက်င္စြာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့သည္ကို သိႏိုင္သည္၊ လူေနအိမ္မွအစ ျမိဳ႕ျပတည္ေဆာက္မူတြင္လည္း ဒီဇိုင္းျပဳလုပ္ႏိုင္သည္၊



၁၉၈၀ခုႏွစ္ အေစာပိုင္းကာလ လက္ရာမ်ားတြင္ လူေနအိမ္ အေျမာက္အမ်ား ပါ၀င္ခဲ့သည္၊ သို႕ေသာ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အမ်ိဳးအစား က်ယ္ျပန္႕လာသည္၊ (၂၀၀၀) ခုႏွစ္တြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ The Braga Municipal Stadium, Portugal သည္ ၾကီးမားသည့္ အထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အအံု ျဖစ္သည္၊ (၁၉၉၀) ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ဒီဇိုင္းလုပ္ခဲ့ၿပီး၊ ဆယ္စုႏွစ္အၾကာတြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ The Burgo Tower, Portugal သည္ အေဆာက္အအံုႏွစ္လံုးတဲြ ျဖစ္ၿပီး တစ္လံုးက အလ်ားလိုက္၊ တစ္လံုးမွာ မ်ဥ္းမတ္ တခုႏွင့္တခု ဆက္စပ္ေနၿပီး ေျမခင္း ရူခင္းႏွင့္လည္း အျပန္အလွန္ ထင္ဟပ္သည္၊ (၂၀၀၈) ခုႏွစ္တြင္ ၿပီးစီးခဲ့သည့္ the Paula Rego Museum မွာ ထုထည္ၾကီးမ်ားအစုကို သစ္ပင္မ်ားၾကားတြင္ ျဖန္႕က်ဲထားျခင္းမွာ အႏုပညာဆန္လွသည္၊





Municipal Stadium, 2003


Paula Rego Museum, Portugal, 2008


ရိုးရိုးရွင္းရွင္း သူ၏ အေဆာက္အအံုမ်ားသည္ ေဒသ၊ ေျမခင္း၊ ေျမေနရာ၊ မ်ားႏွင့္ ယွက္ႏြယ္ဆက္စပ္ထားသည္မွာ ထင္ရွားသည္၊ ၾတီၾသေမၾတီပံုသ႑ာန္မ်ားသာ ျဖစ္ၿပီး ထုသြင္၊ ဟင္းလင္းျပင္၊ အလင္းႏွင့္ အေမွာင္မ်ားကို အျပန္အလွန္ ေဖာ္ထုတ္ျခင္းျဖင့္ ဒီဇိုင္း ျဖစ္ေစသည္၊

Burgo Tower, Portugal, 2007


Eduardo Souto de Moura သည္ အစစ္အမွန္ လွပေသာ အေဆာက္အအံုပစၥည္းမ်ားကို အသံုးျပဳေသာ ဗိသုကာတစ္ဦးအျဖစ္ သိသာသည္၊ အေဆာက္အအံုပစၥည္းမ်ားတြင္ ကၽြမ္းက်င္မူ၊ တည္ေဆာက္ျခင္း နားလည္မူတို႕ကို သူ၏ အေဆာက္အအံုမ်ားတြင္ ေတြ႕ရသည္၊ သူသည္ ႏွစ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ အိုေဟာင္းေသာ ေက်ာက္တံုးမ်ားကိုလည္း အသံုးျပဳဖို႕ ၀န္မေလးသကဲ့သို႕ ဗိသုကာ မီးစ္ဗင္ဒါရိုး၏ ေခတ္ေပၚ အေသးစိပ္လက္ရာမ်ားကို ၾကည့္၍လည္း စိတ္ကူးရယူတတ္သည္၊


Cinema House Manoel de Oliveira, Portugal, 2003


(၁၉၉၁) ခုႏွစ္တြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ the Culture Center တြင္ ေကာ့ပါး၊ ေက်ာက္တံုး၊ ကြန္ကရစ္ႏွင့္ သစ္သားမ်ားကို ေရာစပ္ အသံုးျပဳထားသည့္ သူ၏ ကၽြမ္းက်င္မူကို သိနိုင္သည္၊




House in Serra da Arrabida, Portugal, 2002


House in Cascais, Portugal, 2002


Eduardo Souto de Moura သည္ မထင္ေပၚ၊ မထင္ရွားလွေသာ ဗိသုကာ တေယာက္သာ ျဖစ္ခဲ့ပါသည္၊ သူ၏လက္ရာမ်ားတြင္ ဗိသုကာသေဘာတရားမ်ားသည္ တခဏ ၾကည့္ရုံမွ်ျဖင့္ မသိႏိုင္၊ ကဗ်ာတပုဒ္ကို ဖတ္ရူသကဲ့သို႕ ကဗ်ာဆရာက ေပးသည္ကို စိတ္ျဖင့္ လိုက္ၿပီး သိႏိုင္ရန္ နားေထာင္ရန္ အခ်ိန္လိုသည္၊ သူ၏ လက္ရာမ်ားသည္ ရိုးသည္၊ ရဲရင့္သည္၊ ထူးျခားသည္ ၿပီး နီးစပ္ေသာ အာရံုကို ေပးသည္၊ သို႕ႏွင့္ သူသည္ ဗိသုကာပညာ ပရစ္စကာဆုကို လက္ခံရရွိခဲ့ပါသည္။



ေရးသားသူ။ ။ဗိသုကာ ႏွစ္

No comments:

Post a Comment